(H)OUTPUT

Unieke expositie in Museum Nairac.

Een ongebruikelijke maar vruchtbare samenwerking: Archeologie en beeldende kunst. Bij opgravingen worden regelmatig vondsten gedaan die na selectie worden weggegooid. Jammer want zij kunnen een bron van inspiratie voor beeldende kunstenaars vormen. In Barneveld – Harselaar Zuid werd twee jaar geleden een aantal middeleeuwse waterputten gevonden. Een enthousiaste beeldend kunstenaar in de persoon van Julia Borsboom zag direct de mogelijkheden van dit historische materiaal met een bijzonder resultaat tot gevolg

De expositie

Het is zover bekend de eerste keer dat een archeologische vondst op deze schaal de bron vormt van een beeldend kunstproject. 12 April 2017 werd in Museum Nairac (Barneveld)  de druk bezochte tentoonstelling (H)OUTPUT geopend waar 8 beeldende kunstenaars hun werk exposeerden (tekst en beeld bij alle werken van (H)OUTPUT) klik om te openen. Het was voor mij een bijzondere eer om als archeoloog de expositie te mogen openen (openingstekst) klik om te openen.

De aanleiding

Archeologen kijken meestal alleen naar het wetenschappelijke belang van vondsten. Een deel wordt geselecteerd om in een provinciaal depot te worden bewaard of te worden geëxposeerd in een archeologisch museum. Het hout van waterputten wordt, nadat het is bemonsterd voor jaarring- en ander specialistisch onderzoek, veelal vernietigd. Jammer, want het materiaal biedt nog veel mogelijkheden.

Doordat mijn vrouw, Bea Schonewille, vroeger de meest uiteenlopende materialen verzamelde om te verwerken in kunstobjecten, van zeesterren, gebleekt hout, flesdoppen tot en met vingernagels die uiteindelijk de schubben van vissen vorm gaven, was het voor mij vanzelfsprekend om contact op te nemen met een kunstenaar.

Het resultaat

Gelukkig kwam ik in contact met Julia Borsboom. Zij zocht vervolgens samenwerking met een aantal kunstenaars uit Midden Nederland die erg enthousiast waren om met dit eeuwen oude hout aan het werk te gaan . Wat mij trof was dat zij met bijzonder veel respect met dit eeuwen oude hout omgingen. (klik op de foto’s om te vergroten)

Primal Screem van Jerome Symons (foto L. Vos)
Time laps en Potjes met oren van Lou Vos (foto L. Vos)
Bij de Waterput van Wilma Terlouw (foto’s: Lou Vos)

Julia Borsboom: http://www.juliaborsboom.nl

Aukje Westra: http://www.iwaarden.nl

Lou Vos : http: www.louvos.nl

Yoke Ferwerda: http://www.atelierferwerda.nl

Ton van Dieën: http://www.tonvandieen.exto.nl

Jerome Symons: http://jeromesymons.com

Vincent Vreeke:  http://www.vincentvreeke.nl

Wilma Terlouw: http://www.wilmaterlouw.nl

Schatkamer en Stille Tijd van Julia Borsboom (foto ,P. Schut)
Doppelgänger (Eleanor of Woodstock) en Zonder titel van Aukje Westra (foto P. Schut)
Vorm-Forum van Vincent Vreeke (foto P. Schut)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het Slapende Hout van Yoke Ferwerda (foto P. Schut)
Diepgang van Ton van Dieën (foto Lou Vos)

Door de kunstenaars te vertellen over de opgraving en het wildforstersgoed Wedinchem, waarbij de functie van de waterputten centraal stond, kwam het hout weer tot leven. Zij gingen  vervolgens ieder op haar/zijn eigen wijze met dit unieke materiaal aan de slag.  Dit resulteerde in een aantal bijzondere kunstobjecten die gewoon door iedereen gezien moeten worden!

De onderstaande foto’s geven een impressie van de expositie. In een krantenartikel (klik op deze link) staat een informatieve bijdrage over de totstandkoming van de expositie.

Esther Jansma, dichteres, archeoloog en jaarringonderzoekster heeft tijdens de opening van de expositie enkele gedichten van haar voorgedragen. Zij verbond daarmee op bijzondere wijze cultuurhistorie met kunst.

(H)OUT EN Nieuw : Een kunstproject op een middelbare school

Door een project op de Scholengemeenschap De Meerwaarde had Julia ook leerlingen direct betrokken bij het onderwerp rond de waterput. Het resultaat werd een bijzonder gelaagd werk waar alle leerlingen hun bijdrage aan hebben gehad. (H)out en Nieuw verhaal bij het kunstwerk van 2GT van de Meerwaarde . Ook dit kunstwerk kreeg een plaats bij de tentoonstelling.

De opgraving

Naast enkele plattegronden van boerderijen uit de IJzertijd werden een viertal erven uit de elfde tot dertiende eeuw gevonden. Deze zijn vermoedelijk van de wildforster van Wedinchem : een beambte van de graaf van Gelre die vooral aan de rand van de Veluwe waren gevestigd. Het is de eerste keer dat een dergelijk erf is onderzocht. Eind 2017 wordt de publicatie van de opgraving verwacht. Een publieksboekje en een tentoonstelling in Museum Nairac zijn in voorbereiding om het grotere verhaal van de opgraving  te vertellen aan een groter publiek. Op deze site is verschillende keren aandacht besteed aan de opgraving. Wanneer alle analyses beschikbaar zijn volgt nog een samenvatting.

De verhalen die oudtijds rondom de waterput werden verteld, vinden nu hun echo in verhalen rond de kunstwerken.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.